lördag 1 mars 2014

Att försöka...




I mitt sökande efter ro har jag hittat en fantastisk app till min I-Phone!

I höstas gick jag en 10 veckor lång mindfulnesskurs, tre timmar varje måndag och jag njöt av varje sekund.
Kanske var det bästa med kursen att jag var sjukskriven dessa dagar och  att jag efter alla träffar gav mej tid att göra saker jag inte tidigare haft tid eller ork för. Jag besökte vackra trädgårdar, jag gick i butiker som gav  inspiration, jag åt härliga luncher...JAG BESTÄMDE MEJ FÖR ATT NJUTA LIVET!

Tanken med kursen var att vi skulle hitta ett "minfullnesssätt" att leva livet, att ha en vänlig inställning till det som är nu och en förlåtande attityd till oss själva.

Fint!
Och så lätt att tänka!
Och så svårt att leva!
Alla andra dagar!

Näe, jag var inte alls där, då. Jag slarvade med läxorna, gjorde kanske en och annan uppgift, om  jag hade lust eller orkade...

Men  mindfullnesstänket finns där i mej ändå, jag tänker att jag ska var vänlig mot mej själv och andra, att jag ska möta varje ny situation med nyfikenhet, att jag duger, att andra liksom jag gör det de förmår...

Och så nu, med all överväldigande trötthet som jag verkligen försöker hitta bot emot, har jag hittar en app på appstore, en mobilapp som ger mej möjlighet att landa i det där med mindfulness. Jag kan välja hur många minuter jag vill ge mej själv, allt mellan 3 och 30 minuter, och jag kan välja guidade eller helt tysta meditationer där bara ett litet klockljud talar om vad jag ska fokusera på.
Jag ger mej själv en stund av meditation varje morgon och en stund på kvällen nu och hoppas att forskningen har rätt när den säger att mindfullness är stärkande för själen och att jag kommer må bättre snart!
Och ger det inget uppenbart resultat så citerar jag guiden och mår bra av; "Tacka dej själv för att du har tagit dej tid till denna stund".



Jag vill fortsätta vara vänlig mot mej  själv och andra!


Lena










2 kommentarer:

  1. Det låter så klokt! Jag tror nog att bara man är medveten om tänket det innebär med mindfullness så är man en bra bit på väg. Alltså även om man inte lever efter det fullt ut, tappar bort sig ibland, så är man nog ändå rätt på det bara genom att tänka så ibland.
    För egen del tänker jag fortfarande så ett par gånger om dagen tror jag. Det är nu 5-6 år sedan jag gick hos sjukgymnast och fick lära mig lite lite om det. Efter det har jag läst på lite mer själv också. Tror på tänket!
    Hoppas du kan fortsätta hitta stunder för att använda appen.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Mindfulness för dig låter som yogan är för mig. Nu har jag yogat i ett år, till en början en gång i veckan men sedan några månader två ggr i veckan. Rörelserna är bra för hela kroppen, immunförsvaret, inre organen etc. Framförallt har det inneburit att jag blivit mentalt starkare, känner mig mindre stressad, kan hantera nervositet och andra negativa känslor på ett nytt sätt. Jag som tidigare -innan AHI:n - aldrig tränat, fick plötsligt en "anledning" att komma igång. Och som det har hjälpt mig, det kunde jag i min vildaste fantasi inte kunnat föreställa mig! Ska bli intressant att läsa om fortsättningen på din "resa". :)

    SvaraRadera

Varje kommentar är värdefull för mej. Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...