fredag 24 maj 2013

Att göra biopsi

Ytterligare saxat ur min andra blogg:



Jag är konvalescent sedan torsdagens biopsi och ganska uttråkad. Jag får inte anstränga mej på något sätt och det känns konstigt när jag känner mej helt besvärsfri och frisk.
Det enda som ställer till det lite är en hemsk huvudvärk och den tror jag kommer av att all spänning släppt.
  Jag är ganska hoppfull efter biopsin, läkaren som gjorde den sa att han absolut inte kunde se något konstigt på levern och när alla sjuksköterskor efteråt förundrade konstaterade att han bara tog ett prov tänker jag att prognosen nog är god. Jag vill tänka så!

För övrigt måste jag berätta att själva biopsin gick fort och smärtfritt, bedövningen däremot gjorde gräsligt ont- i två sekunder! Och det överlever man ju! Spåren efteråt är ett yttepyttigt litet läkt sår.

Jag hade tid för biopsin klockan 8.00 och förbereddes för den, säng, kanyl i armen (utifall jag skulle behöva dropp eller läkemedel, om något skulle gå snett). Man avslutade med att ta blodtrycket som visade sig vara skyhögt, jag som normalt har lågt tryck. Det var så högt att man beslutade att jag skulle få vänta med att göra biopsin tills trycket gått ner. Och jag fick vänta till klockan tre! Vid lunchtid flyttades jag till en vanlig vårdavdelning och blev erbjuden en liten smörgåslunch.

Efter biopsin kom jag tillbaka till avdelningen och fick ligga på höger sida i två timmar för att lägga tryck på levern, man är alltid lite orolig för blödningar från sticket. Sedan låg jag kvar i två timmar, även om jag kunde gå upp (och gå på toaletten) innan familjen hämtade mej. Under denna tid tog de blodtrycket varje halvtimme- även detta för att hålla koll på att det inte uppstår någon blödning.

Jag var lite öm i sidan första kvällen hemma, annars kände jag inte av något alls av biopsin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje kommentar är värdefull för mej. Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...